Wednesday, May 19, 2010

Aku Rasa....



pada sapa2 yg kenal aku, memang tau n faham yg aku suke sgt tonton filem Melayu/ tempatan...
malah zaman aku giat tgok wyg dgn awek (bekas2 dah!) aku utamakan tgok citer melayu/ tempatan (kalau aku yg belanja! ;P)....
kenapa?
bagi aku, filem merupakan cermin atau manifestasi apa yg berlaku dlm hidup kita.. dan aku akui kebarangkalian benda yg dibawa dalam filem tu ada kena mengena dgn orang kita, walaupun diakhir cerita ada tulis "cerita rekaan semata2....."
aku juga pernah "try" i awek tu, lama dah, zaman lepas spm/matrik gtu, dia cam perlekehkan minat aku, ikut pandai aku lah!..semua manusia taste tak sama...kan???... ;)
namun priotity atau kecenderungan movie melayu yg aku layan adalah hasil karya abg Mamat Khalid dan Afdlin Shauki...
sebab, hasil karya mereka, memang "kena" dan dekat dgn orang kita...
dan secara personal, banyak 'benda' yg aku faham, dapat, dan belajar dari karya2 beliau...
yea, aku akui, ada sesetengah karyanya, jalan cerita memang biasa je, tapi pengisian dialog n hidupnya 1satu secen tuh, memang layan bagi aku!... aku bukan arif dlm flem2 ni, cuma meluahkan rasa aku dari perspektif org biasa!... :D

bak kata juna;

di mana ada kegelapan, di situ ada cahaya!....

* filem luar pun aku layan gak!..cuma nak menyatakan perasaan aku pada filem kita... peace!
:)

1 comment:

Ain bintu Amir said...

macam penah nmpk je mamat seblah ko tu blakon kan. dalam bionik pon ade kan. hehe ;D